Afvalracer Kaylee: “Geduld is een schone zaak”

Wat gaat de tijd toch weer snel, het is gewoon al maart en dat betekent dat het einde van de Afvalrace nog maar één maand uit het zicht is. Ik heb de afgelopen maanden/weken hard gewerkt om te zijn waar ik nu ben. Het is niet altijd allemaal even snel gegaan en ik had graag gezien dat er nog wat meer kilootjes af waren gegaan, maar helaas door omstandigheden is dit niet helemaal gelukt. Ik heb nog een maand en ga nog even hard werken om toch nog wat kwijt te raken. Maar ik weet zelf ook dat ik trots op mezelf ben met wat ik al bereikt heb en dat het niet meer uit maakt hoe snel alles moet gaat. Geduld is een schone zaak en dat geldt ook voor nu.

Nu ben ik natuurlijk de afgelopen tijd erg veel bezig geweest met sporten. Deze week is het thema van de blog dan ook een workout die iedereen zou kunnen uitvoeren. Ik vind het lastig om dit voor jullie te beschrijven, want ik vind het zelf ook moeilijk om te sporten zonder dat iemand mij verteld wat ik moet doen. Ik ga jullie dus een tip geven voor een training die iedereen zou kunnen doen en die mijzelf erg helpt als ik thuis moet sporten of wanneer ik naar de sportschool ga.

Wat je hiervoor nodig hebt is eigenlijk alleen een telefoon waarmee je muziek kan luisteren op Youtube, dit kan dus ook gewoon thuis met de computer of laptop. Dit is namelijk de lijdende draad in deze work out. Je zoekt namelijk het liedje ‘’bring sally up’’ op. Dit is namelijk een liedje dat je kunt gebruiken voor verschillende oefeningen. Ik kies dan altijd 4 oefeningen uit die ik allemaal drie keer ga herhalen. De oefeningen zijn als volgt:

– Squat
– Front en Side Raises (Voor deze is het wel makkelijk om gewichtjes in huis te hebben)
– Hip bridge
– Push up

Squat
Je gaat met je benen op schouder breedte staan, wanneer je naar beneden gaat duw je je kont naar achteren en trek je je borst vooruit. Probeer recht voor je uit te kijken en niet naar beneden. Je gaat dan namelijk sneller je rug bollen en het is juist de bedoeling dat je rug recht blijft. Probeer tot een hoek van 90 graden te zakken of verder als het lukt. Het is niet erg wanneer je niet heel diep kunt zakken, niet iedereen kan dit namelijk even ver. Je kunt er eventueel ook gewicht bij pakken en deze vasthouden mocht je deze in huis hebben.
Wanneer het liedje start ga je iedere keer wanneer ze down zingen naar beneden en wanneer ze up zingen ga je weer recht staan. Dit herhaal je tot het nummer is afgelopen.

a1

Front en Side raises
Dit zijn twee oefeningen, hiervoor is het handig om gewichtjes te hebben van minimaal 1 kilo. Voor beide oefeningen is het belangrijk dat je stevig gaat staan. Zorg ervoor dat je benen licht gebogen zijn voordat je start met de oefening. Bij de side raises houdt je, je armen naast je lichaam met een lichte buiging in de ellenbogen. Zodra het liedje start breng je je armen naast je lichaam niet omhoog wanneer ze up zingen, maar juist wanneer ze down zingen. Dit is even wennen in het begin, maar als je het andersom doet heeft het geen effect. Ook bij de front raises breng je, je armen pas omhoog wanneer ze down zingen, maar dit keer zoals de naam al zegt breng je ze voor je lichaam omhoog.

a2

a3

Hip bridge
Voor deze oefening ga je op de grond liggen. Je zet je voeten iets naar je lichaam zodat je benen in ongeveer 90 graden komen te staan. Wanneer je de oefening uit gaat voeren breng je de heupen omhoog en span je je billen goed aan. Wanneer je heupen omhoog zijn staan dus je voeten op de grond en steun je op je schouders. Ook bij deze oefeningen breng je je heupen omhoog wanneer er down gezongen wordt en breng je ze omlaag wanneer er up gezongen wordt.

a4

Push up
De push up is niet voor iedereen makkelijk, maar geloof me je kunt er meer uithalen dan je denkt. Lukt deze oefening niet op je hand en tenen dan kun je hem ook op je knieën en handen doen.
Om hem makkelijk uit de leggen ga je op je buik liggen. Je zet je handen op borst hoogte en wanneer ze in het nummer down zingen duw je jezelf in een rechte lijn omhoog. Zodra ze up zingen mag je weer naar beneden.

a5

a6

Tijdens dit liedje gebeurt het ook dat wanneer je in gespannen houding staat dat je deze moet vast houden. Dit duurt dan ongeveer 10 seconden dat je in de ‘’down’’ houding moet blijven. Ik doe deze oefeningen altijd in bovenstaande volgorde en zodra ik alle oefeningen gedaan heb herhaal ik deze nog 2 keer. In totaal doe je de oefeningen dus 3 keer.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben en wens jullie veel succes met de workout!

Tot volgende week!
Groetjes, Kaylee

Kaylee wordt begeleid door Enforce Tilburg en is bij ons ook te volgen via Facebook en YouTube.

Blog 22
Meedoen aan De Afvalrace 2018-2019? Schrijf je nu GRATIS in!